link Within

9 Aralık 2010 Perşembe

EVDE KEFİR NASIL YAPILIR?

Ben yıllardır, yaklaşık 7-8 yıldır evde kendi kefirimizi yapıyorum. Her gün de en azından 1 bardak içmeye gayret ediyorum. Yemeklerin yanında ayran gibi de içiyoruz. Kefirin yararlarını saymakla bitmez. Onu da bir yazımda yazabilirim. Sevgili Serpil istedi bunu anlatmamı ama fotoğraf makinemin azizliği nedeniyle bir türlü bu yazıyı yazamadım. Kısmet bugüneymiş.:))))
Şimdiiii, günlük süzme işimi size göstermeye çalışayım. Birinci koşul, asla metal malzeme kullanmıyorum. Plastik, cam veya tahta malzemeyle temas ediyor kefirim. Hem tadını korumak için, hem de kimyasal etkimeye girerek zararlı maddeler alma riskini ortadan kaldırmak için. 2 Litrelik bir cam kavanozum var. Ona kefir mayasını ve sütü ekleyip eski sakallı beremi de üstüne geçirip 14-20 derecelik bir köşede, 1 veya en fazla 2 gün bekletiyorum. Mayalanan kavanozumu alıp plastik süzgecimle cam bir kaseye süzüyorum.



Süzme işlemi sonucunda süzgecimde gördüğünüz tanecikler kefir mayasıdır. Tanıştırayım. Zat-ı şahaneleri mucize gibidir. Bu kadarcık kefirmayası ile 1 litre sütü mayalamak mümkündür  Bekleme süresine ve kimi zaman da ortamın ısısına ve sütün markasına göre mayalanmış kefirin kıvamı değişebilmektedir. Szi kaygılandırmasın. Kesilme gibi bir sorun asla olmaz. Ancak zamanını geçirmiş iseniz çok kötü bir koku yayar ve rengi sararmaya başlar. O zaman bozulmuş olabilir.
Daha sonra süzgeçteki mayayı plastik kaşığımla alıp tekrar kavanoza koyuyorum. Üstüne de istediğim miktarda ( günlük gereksinimime göre) süt koyuyorum. Sütün ısısı hiç önemli değil. Yoğurt mayalar gibi düşünmeyin sakın. Kimi zaman buzdolabından çıkardığım sütü boşaltıveriyorum, kimi zaman dışarda bekleyen sütü ... Ama önemsediğim bir şey var. Sütü yağsız ya da yarım yağlı almaya dikkat ediyorum.
Kaseye süzdüğüm kefiri de huni yardımıyla cam şişeye süzüp içmeye hazır hale getiriyorum.  Bu arada mayalanma sırasında ışık almaması için kavanoza yine eski beremi geçiriveriyorum. Onu çekmemişim.
Bir de;  hemen değil de bir saat kadar dinlendikten sonra içilirse çok daha lezzetli oluyor. Ayrıca kıvamı yoğun olmuşsa suyla açabilirsiniz. Afiyet olsun. Lütfen mutlaka yapın ve için. Zor değil inanın...
Maya almak isteyen arkadaşlara yardımcı olmaya çalışırım. Bir litre süt için bir maya tanesi yeterli oluyor. Taneyi 10 tl. den veriyorum.
Sevgili arkadaşlar, kefir konusunda daha fazla bilgi edinmek için bu adrese de bakın lütfen: http://kefirci.com/

72 yorum:

  1. Çok güzel anlatmışsınız. Ben hazır olanlardan almıştım ama tadını beğenmemiştim. Eminim evde yapılan farklı oluyordur. Mayalama işlemini hazır satılan kefirden yapabilir miyim, güzel olur mu?

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkürler Fadiş. Öyle de yapılabiliyor ama sanırım o tane mayayı bulmak daha yararlı.Baharatçılarda ve bazı büyük marketlerde var. Ben bir arkadaşımdan almıştım. Bir ara çok fazla üredi. Herkese dağıttım.Şu sıralar çoğalması durdu. Probiyotik açısından daha zengin olduğunu okumuştum tane (kefir mayasına tane de deniyor) ile yapılanın.Afiyet olsun.

    YanıtlaSil
  3. sen serpil istedi diye yazdın ama serpil ortalıkta yok.yahu blogun adını unuttum nere yorum attın bulana kadar akla karayı seçtim.bi düzine saçma yazının yorumuna baktım.gözlerim şaşı oldu:)nihayet buldum.çok teşekkürederim ama kefir mayası nerden alınır.ben açıkçası daha kolay bir tarif bekledim hani yoğurt mayalar gibi.şimdi görünce zor geldi ama yine ev yapımı illede ev yapımı.ellerine sağlık arkadaşım çok teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Serpil'ciğim, inan zor değil. Yoğurttan kolay. Ben sadece iyi anlaşılsın diye ayrıntılı anlattım. Mayalanmış kefiri süzüp yeniden kavanoza koyup sütünü ekleyeceksin. O kadar. Metal yok. Süt istediğin ısıda olabilir. Kefir mayasını baharatçılardan ve bazı büyük marketlerden bulman mümkün. Ankara'da Ziraat fakültesi'nde Gıda Mühendisliği'nde de satılıyor. Bir de netten bulabiliyorsun. Hepsi el alışkanlığı inan. :))) Afiyet olsun canım.

    YanıtlaSil
  5. Kefir konusu ilgilenen biri olarak size tavsiye de bulunayım. Olumsuzluklara karşı, dondurucunuzda her daim kefirinizin yedeğini bulundurun.

    Bir miktar kefiri, bir bardak ölçüsünde süt içerisine bırakın ve buzdolabı poşeti içerisinde dondurucuya kaldırın. 1 Yıldan uzun bir süre korunabiliyor.

    İhtiyacınız olduğunda kefiri oda sıcaklığında çözdürün, su ile yıkayın ve bildiğiniz şekilde kullanın derim.

    YanıtlaSil
  6. Evet aynen öyle yapıyorum. Her zaman yedek mayam vardır buzluğumda. Çok teşekkürler....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kefiri ıslattığınız süt ile mi dondurucuda muhafaza ediyorsunuz acaba?
      Ben yeni tanıştım bu bakteri ile, uzun vadede nasıl muhafaza edilmesi gerektiğini bilemiyorum..

      Sil
  7. merhaba


    ben de iki aydır kefir kullanıcısıyım .Metal kullanmamama ve dikkatli omama ragmen sanki kefir tanecikleri bozuldu.ilk aldıgım gibi degil.baslangıcta tane taneydı bır arada ıken bile.su an etrafında yapıskan saydam bır sıvı var ve oldukca yumusak .ezilmis karnıbahar gibi.ne kefirin ne de mayasının renginde bir sorun yok. kokusu biraz eksi peynir gibi.ama tadı güzel.bazen yogurt kıvamında bazen ayran kıvamında oluyor bekletmeye gore.bosalttıgımda yapıs yapıs bır sıvı kıvamına gectı son zamanlarda.acaba sütü az mı koyuyorum ondan yheterı beslenmedı mı dıye dusunuyorum. bır bardaktan bıraz fazla sütle bır cevız buyuklugunde kefır kullanıyorum.bu konuda bılgılendırırsenız cok sevınırım .

    YanıtlaSil
  8. Tadı ve kokusu bozulmadığı sürece kullanabilirsiniz. Ama bir litre süte fındık kadar kefir mayası yeterlidir. Bir de karanlıkta mayalanmasına dikkat edin.

    YanıtlaSil
  9. kefir mayasını nerden bula bilirim içtiyimiz kefirden maya yapsak olmaz mı ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben size gönderebilirim. Ankara'dayım.

      Sil
    2. BANADA GÖNDEREBİLİRMİSİNİZ LÜTFENN TALİHA GÜLEÇ GAZİ MAHALLESİ CELAL BAYAR CADDESİ LEYLA ŞİMŞEK APT.51-B SİLİFKE

      Sil
  10. ndn anlatıyosunuz yaaaaaaaaa annem sizler yüzünden bna içiriyo

    YanıtlaSil
  11. bende yapıcam

    YanıtlaSil
  12. tamam anladımda kefir buzdolabında mayalanaırmı
    marketden aldığım kefiri az kalınca evdeki sütden katıverdim
    buzdolabında duruyor olur mu yoksa oda sıcaklığında
    olması lazım bunu belirterseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  13. Buzdolabında mayalanması uzun zaman alabilir. Ayrıca kefirden kefir yapmak içindeki probiyotiklerin azalmasına yol açar. Kısacası yararı azalır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kefir mayası oldugunu yazmıssınız bende kırıkkalede oturuyorum. kefir mayası almak ıstıyorum yardımcı olursanız cok sevınırım. 0541 628 53 10

      Sil
  14. selamlar bizim oğlumuz çok sık enfeksiyon geçiriyo ve doktorumuz kefir tavsiye etti hazırlardan kullanıyoduk ama evde yapmak istiyorum üniversiteden maya istedik ama sıra çok dediler mayasını banada göndermeniz mümkünmü? antalyadayım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Adsız, oğlunuz için çok geçmiş olsun diyorum. Tabi gönderirim. Elimde bol miktarda var. Ancak kargo koşulları bu sıcakta pek uygun olmayabilir. Bir tanıdık ya da otobüs firması vasıtası ile ayarlayabilirseniz ben size o kanalla daha güvenli ulaştırırım. Mailime yazabilirsiniz. kedimkayboldu@gmail.com

      Sil
  15. elimde kefir mayası var fazla miktarda atmak istemiyorum ilgilenen olursa verebilirim 5323712247

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. MÜMKÜNSE BEN ALABİLİRİM SIK SIK RAHATSIZLANAN BİR OĞLUM VAR VE ARTIK ANTİBİYOTİK KULLANMAKTAN İKİMİZDE SIKILDIK

      Sil
    2. LÜTFEN BANADA GÖNDERİRMİSİNİZ TALİHA GÜLEÇ GAZİ MAHALLESİ CELAL BAYAR CADDESİ LEYLA ŞİMŞEK APT.51-B SİLİFKE LÜTFENNNNN

      Sil
    3. taliha güleç gazi mh.celal bayar cd.51-b silifke

      Sil
  16. Tarif için teşekkürler...
    Malum sıcaklarda evde 30 derecenin altında bir köşe bulmak mümkün olmuyor. Buzdolabı da 5 derece - yani çok soğuk. 30-32 derecede kefir mayalanabilir mi? Isı bozulma ya da kesilmeye sebep olur mu?

    www.cihangirlimbarbarosta.tumblr.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Ceylan, elbette mayalanır. Ama 24 saati pek geçirmeyin bekletirken. Ben bu mevsimde banyoda tutuyorum mesela.

      Sil
  17. kefir mayası almak ıstıyorum yardımcı olabılırmısınız acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi Adsız elimden geleni yaparım. Nerede oturuyorsunuz? kedimkayboldu@gmail.com adresime yazabilirsiniz.

      Sil
  18. sütü açık alıyorum tencerede kaynatmam da bi sakınca warmı ??

    YanıtlaSil
  19. kefir mayası almak istiyorum hastam var en kısa zamanda yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özlen hanım, ben Ankara'da oturuyorum. Burada iseniz seve seve iletirim.

      Sil
  20. Merhabalar Bende kefir mayası istiyorum nasıl alacağımızla ilgili bir bilgi eklerseniz memnun olurum.

    YanıtlaSil
  21. Ben Ankara'da yaşıyorum. Burada iseniz elden verebilirim. Mailime yazabilirsiniz doğrudan arkadaşlar. kedimkayboldu@gmail.com

    YanıtlaSil
  22. Ben de kendi kefirimi yapıyorum, hakkikatten faydaları saymakla bitmez.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel. Çünkü gerçekten saymakla bitmez yararı var. :)

      Sil
    2. Kefiri ilk defa yaptım.ama yanlışlıkla metal kaşık kullandım acaba mayam bozulmuşmudur.cevaplarsanız sevinirim.

      Sil
    3. Hayır bozulmaz ama tercih edilen bir şey de değildir. İçinde uzun süre metal kaşık bırakmayın örneğin. Bir kez , iki kez batırıp çıkarmayla bir şey olmaz.

      Sil
  23. bende yapıyorum fakat maya istediğim gibi çoğalmıyorlar. acaba neden olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Işık görüyorsa ve sıcaklık düşükse geç çoğalırlar. Bundan başka düzenli yapmak ve sütün protein yüksekliği de mayanın çoğalmasını etkiliyor.

      Sil
  24. Ben de alabilirmiyim

    YanıtlaSil
  25. Bende alabilirmiyim ama eskisehirdeyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maya çok, ancak kargo gıda diye almıyor. PTT bir haftada ulaştırıyor. Bozulma riski yüksek. O nedenle bir yakınınız buralara gelirse buluşarak seve seve iletebilirim.

      Sil
  26. fhsn1981@hotmail.com. elinde fazla mayasi olan varsa eskisehirdenim ..bende istiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maya çok ancak kargo gıda diye almıyor. PTT bir haftada ulaştırıyor. Bozulma riski yüksek. O nedenle bir yakınınız buralara gelirse buluşarak seve seve iletebilirim.

      Sil
  27. Kefir mayalamıştım radyotörün üstünde unutmuşum lor gibi olmuş yenirmiş mayası zarar görmüş müdür

    YanıtlaSil
  28. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  29. Benimde kefir tanelerim var yeni yapmaya basladim fakat ilk gunler cok iyi oluyordu simdi hic olmuyor neden acsba mayslar saglili gorunuyor. Birde mayalar sutun uzerine ckiyor normalmi

    YanıtlaSil